theroow.blogg.se

Rebecca & Wendela

Skolan

Wendela & Rebecca Permalink0
Skolan har för oss båda alltid varit viktigt, för att vi vill kunna få ett bra jobb och har inga talanger som egentligen skulle kunna ge oss pengar på annat sätt. Så istället har de varit hårt arbete i skolan, ingen av oss har A i allt. Skulle säga att vi båda är lite C barn och snittar nog båda C. Vi försöker alltid vårt bästa, men vi dödar inte oss själva med skolarbete.
 
Men bara för att vi alltid har pluggat och haft OK betyg så betyder de inte att vi tycker de är hemskt ibland. Vi båda har haft panik atacker, gråtit, ringt varandra och velat ge upp ett flertal gånger. Skolan är svår, och man vill så mycket och gör så mycket men ibland räcker de inte hela vägen och de är otroligt frusterande. Jag vet att många har de mycket svårare en oss i skolan, jag är ändå glad att jag lätt kan fokusera och jag alltid klarar mig och har en familj som kan hjälpa mig. Jag vet att många av er går i nian nu och har PANIK över skolan, betygen och gymnasievalet. Ta de lugnt, stressa inte upp er i onödan och allt kommer ordna sig. Och jag säger inte att de blir lättare i gymnaiset men de blir roligare och de blir en ny start. Varför skriver jag de här just nu, jo för precis som ni har jag PANIK just nu. Jag klarar inte matten på egen hand längre vilket leder till att jag inte lägger ned den tiden jag borde... och snart kommer nationella och allt de där. Men jag tog tag i mig själv idag, så här dagen innan matte provet som jag kommer få F på i morgon. Jag har skaffat en studybuddy som ska komma en gång i veckan och de känns som en lättnad. Jag blir tvingad att plugga, och jag hoppas på att de inte blir några fler F efter den här veckan. Så kämpa, håll ut! Alla har de tufft ibland men ni klarar de. Annars kolla upp om de finns extra hjälp i skolan eller hur du på något sätt kan lösa de. Haka inte upp er på att ni har dåliga lärare, eller att de inte alltid är som ni tänkt er. De är som de är och tyvärr så kommer man inte gilla alla och de gäller även lärare. Försök istället hitta de posetvia och våga fråga om läraren inte förklarar som du förstår. 
 
Nu blev de kanske lite rörigt. Men jag kände bara att jag var tvungen att skriva lite. Så ni förstår och inte ger upp. Vi måste gå i skolan vare sig vi vill eller inte, de finns inga genvägar. 
 
 
Till top